נאחזים בסלע

על אהבת הטיפוס של ירדן רומן שנחטפה מקיבוץ בארי לעזה ביום שבת, 7 באוקטובר, 2023

ידין רומן

מתוך גיליון "ארץ וטבע" מס' 208 – דצמבר 2023

עדי דייויס (מימין) וירדן רומן (משמאל) בנחל רחף (צילום: אלון ברוקשטיין)

ירדן, בתו של אחי, נחטפה לעזה מקיבוץ בארי. בבוקר יום שבת ה־7 באוקטובר ירדן, בעלה אלון ובתה בת ה־3 גפן נלקחו מהקיבוץ לכיוון עזה ברכב שבו ישבו ארבעה מחבלים. בדרך, כאשר הופיע לפתע טנק ממוצב סמוך לגדר, המחבלים הסתתרו וירדן עם גפן בידיה, ואלון, ניצלו את ההזדמנות וקפצו מהרכב. המחבלים התעשתו והחלו לרדוף אחריהם תוך כדי יריות. לאחר כ־200 מטרים ירדן העבירה את גפן לידי אלון, אצן חובב, כדי שירוץ מהר יותר. השניים התפצלו. ירדן הסתתרה מאחורי עץ ואלון וגפן רצו מהר ומצאו מחבוא באחד מערוצי נחל סחף. אלון כיסה את המחבוא בשיחים וענפים. המחבלים חיפשו סביבם אבל לא מצאו אותם. לילה שלם נשארו אלון וגפן במחבוא. בבוקר, אלון עם גפן על ידיו הצליח להגיע חזרה לקיבוץ. שם ראה שהקרבות עדיין נמשכים בין הבתים. הוא עקף את הקיבוץ והגיע לריכוז של חיילים.

ענבל כצנלסון מטפסת על מצוק גיתה (צילום: דייגו רוסמן)


אח של ירדן, גילי, ירד למחרת לחפש את ירדן. במשך ארבעה ימים, בעזרת כוחות צבא מתנדבים מיחידות שונות, כולל יחידת גששים, הוא חיפש את ירדן במקום שנראתה לאחרונה. מכיוון שלא נמצאו סימני דם או פגיעה הגיעו למסקנה שהחוטפים הצליחו לתפוס מחדש את ירדן, ולקחו אותה לעזה.
מאז ילדותה ירדן אהבה לטפס. היא הייתה ילדת טבע וטיולים ובעיקר מטפסת. את בעלה אלון הכירה בירושלים כששניהם עסקו בטיפוס. שלושה חודשים לאחר שהכירו, ב־2015, יצאו השנים לטיול בשמורות הגדולות של מערב ארצות הברית, במטרה להגיע לאתרי טיפוס ספורטיבי מרתקים, ואתרי בולדרים. אנחנו אוהבים הרים, לא ערים אומר אלון.

ירדן רומן ועדי דייויס בנחל רחף (צילום: אלון ברוקשטיין)


בארץ טיפסו כמעט בכל מקום שמותר ואפשרי. בנחל פרת במדבר יהודה, במצוק היונים ועוד. לאחר שנולדה גפן כבר יכלו פחות לצאת להרפתקאות, לחפש מצוקי טיפוס שעדיין לא טיפסו בהם. אבל האהבה נשארה. בין היתר תכננו לטוס לאוסטרליה ולניו זילנד וגם שם לטפס.
בשנים האחרונות הטיפוס הספורטיבי נעשה פופולרי בישראל. בשנת 2019 הוקמה התאחדות הטיפוס הספורטיבי והאתגרי בישראל – הגוף המוכר במדינה המרכז את ענפי הטיפוס בישראל: טיפוס מצוקים וטיפוס על קירות מלאכותיים. התאחדות הטיפוס אחראית על קיום תחרויות מקומיות, אליפויות ישראל, מחנות טיפוס בארץ ובחו"ל, וקורסי הכשרות בתחום.

ולרי קרמר מטפסת על מצוק בעין פרת (צילום: גלעד פירסט)


רתם יעקבס, מהנהלת ההתאחדות, מכירה את ירדן היטב. לפני עשרים ושלושים שנה קומץ אוהבי הטיפוס נפגשו בתחרויות, באירועים, במצוקי הטיפוס. כולם הכירו את כולם. מאז הענף הלך וגדל, וכיום יש בישראל יותר מ־15,000 חובבי טיפוס ספורטיבי. בארץ קטנה וצפופה כשלנו אתרי הטיפוס אינם רבים. מספר אתרי הטיפוס המאושרים אינו רב אך נמצא בגידול. אחד מהאתרים הגדולים נמצא בנחל פרת במדבר יהודה. אתרים נוספים הם בבית אריה, בפארק תמנע – שם הנהלת הפארק מעודדת את קידום הספורט האתגרי הזה – אתר זנוח בהרי ירושלים, אתר כחל בנחל עמוד, במצוקי גיתה, במצוק היונים, במצוקי רכס רמים ועוד.

קבוצת הטיפוס של כוכב יאיר בנחל רחף (צילום: אלון ברוקשטיין)

ירדן ואלון תכננו להמשיך ולטפס ובהמשך לצאת לטיול טיפוס באוסטרליה וניו זילנד.
הבאנו כאן כמה מאתרי הטיפוס הספורטיבי היפים בארץ. הצלמים שבין חובבי הטיפוס התגייסו מיד לשלוח צילומים מרהיבים מרחבי הארץ. רעיונות לאן ירדן ואלון, וקהילת אוהבי הטיפוס בישראל, יוכלו להגיע אליהם – בשש אחרי המלחמה. כאשר עולמנו יחזור להיות אופטימי ומלא תקווה. בדיוק כמו ירדן. (רשימה מפורטת של כל אתרי הטיפוס מופיעה באתר התאחדות הטיפוס בישראל ilca.org.il).

מור ספיר מטפס בארובת הסלע בפארק תמנע (צילום: דייגו רוסמן)
ירדן רומן (צילום: אלון ברוקשטיין)

סוף עונת המנזרים

בזמן הכנת גיליון "סובב ים המלח" של הסדרה הישראלית של ארץ וטבע ומטרופוליס, החלטנו לראות מה חדש בערבות יריחו, האזור הצפוני של ים המלח. התקשרנו לאבים אתר, מנהל מחוז יהודה ושומרון של רשות הטבע והגנים, ויצאנו לחדש את היכרותנו עם האזור הפחות מוכר הזה. לאחר הסיור החלטנו להציע סיור חורפי למנויים. התמקדנו במנזרי הירדן ובאתר הטבילה כעוגן לסיור. קבלו טעימה מהסיור
ידין רומן

מעבר לגדר

שבעה מנזרים עומדים, נטושים, מדרום לאתר הטבילה בקאסר אל יהוד, לאורך הדרך שהוכשרה על ידי הירדנים לאחר 1948 מגשר עבדאללה אל אתר הטבילה. המנזרים הוקמו ברובם בשנות השלושים של המאה העשרים וניטשו לאחר התקפות וחדירות של מחבלים במהלך מלחמת ההתשה בבקעה, בין השנים 1970-1968. באזור מסביב למנזרים הונחו שדות מוקשים והמבנים עצמם מולכדו כדי שלא ישמשו את המחבלים כמקומות מסתור.


לפני זמן לא רב פונו המוקשים והמילכוד במבנים, ואפשר היה לגשת שוב אל המנזרים, בתיאום מראש עם צה"ל.
כך, במשך שמונת הסיורים שערכנו לארץ המנזרים עם קוראי ארץ וטבע ומטרופוליס, מינואר ועד אפריל 2022, התוודענו אל גדוד "לביאי הבקעה", גדוד מעורב של חיילות וחיילים האמון על הביטחון בגזרה הזו של הבקעה. לא קל להתמודד עם אזרחים, עוד יותר קשה עם מדריכי טיולים ומורי דרך ש"יודעים הכול הרבה יותר טוב", כמו גם עם הג'יפאים, רוכבי הטרקטורונים ואופני שטח. כל זה יחד עם העבודה המבצעית של שמירה על הגבול. אבל גם שנאסרה עלינו הכניסה, בגלל בעיות מבצעיות, וגם כאשר הוגבלנו לדבר זה או אחר, העבודה עם צוותי הגדוד הייתה מקצועית, נעימה ומזמינה הבנה ושיתוף פעולה. אין לי אלא הערכה לעבודה המקצועית של חיילות וחיילי היחידה הזו, מרגע התיאומים עם הסמב"ציות במוקד הבקעה ועד העבודה בשטח עם המפקדות והמפקדים של צוותי הסיור. ראינו איך הצוותים מתמודדים לא רק עם בעיות בטחון לאורך הגבולות, אלא גם עם נהגי טרקטורונים הטסים בטירוף בגבעות לאורך הגבול (תאונה עם פצועים התרחשה כמעט כל שבוע), רוכבי אופנועי שטח ועוד. הגדוד הזה בהחלט תרם ליכולת שלנו לבצע סיורים טובים ובטוחים להנאת המטיילים.

הכניסה לציר המנזרים. (ידין רומן)

לאחר שעוברים את שער גדר המערכת המנזר הראשון שמגיעים אליו הוא המנזר הסורי־אורתודוקסי. הקהילה העתיקה הזו נקראת גם הקהילה האשורית ששפת התפילה ושפת הדיבור שלה היא שפה קרובה מאוד לארמית. רוב הקהילה מרוכזת באזור מוסול בצפון עירק. בירושלים מתקיימת קהילה קטנה מסביב לכנסיית מרקוס הקדוש בעיר העתיקה. המנזר כאן, שנבנה בשנות השלושים, כלל כנסייה גדולה, מבני מגורים לנזירים ואכסניה לצליינים. בסמוך אליו עומד מנזר קופטי.
מעברו המזרחי של הדרך עומד מנזר רוסי, קפלה קטנה ויפה המוקפת תאי התבודדות של נזירים. המנזר הרוסי שייך לכנסייה הרוסית אורתודוקסית הלבנה, שמרכזה בניו יורק. מעבר לו מגיעים למנזר הגדול ביותר בשורת המנזרים: הכנסייה והמנזר האתיופי שנחנך על ידי קיסרית אתיופיה, מנן אספאו, אשתו של היילי סלסי, בשנת 1933. ב־26 בספטמבר הקיסרית הגיעה לירושלים ברכבת, בקרון מיוחד שקושט בשטיחים דגלים ופרחים. הנציב העליון, ראשי השלטון המנדטורי ונציגי הדתות השונות קיבלו את פניה בתחנת הרכבת. בזמן שהותה בירושלים היא ירדה לקאסר אל יהוד לחנוך את הכנסייה. לאחר הביקור בירושלים הגיעה הקיסרית לתל אביב שם התקבלה על ידי ראש העיר מאיר דיזנגוף. ב־23 באוקטובר עזבה מנן אספאו את הארץ לסוריה ולבנין ומשם חזרה לאתיופיה. שלוש שנים אחר כך הקיסרית ובעלה חזרו לירושלים, לאחר הכיבוש האיטלקי של אתיופיה, ושהו בארץ עד תבוסת האיטלקים וכיבושה מחדש של אתיופיה ב־1941.

מבנה הכנסייה הוא בעל שלוש קומות, כאשר הכנסייה תופסת את חלקו המזרחי של המבנה ואזורי המגורים נמצאים בחלקו המערבי. בחצר מסביב לכנסייה בנויים תאי נזירים דו־קומתיים ולידם שורה של קברים. בהפגזת מחבלים על המנזר ב־1970 נהרגו מספר נזירים. בעקבות ההתקפה החליט אלוף פיקוד המרכז, רחבעם זאבי, לפנות את המנזרים ולמקש את האזור מסביב.

מעבר למנזר האתיופי הדרך מגיעה לסובה קטנה. מעבר לסובה הדרך חוצה את נחל פרת, שבימי החורף זורם כאן בחוזקה. מעניין להסתכל מהצד על הגשר שהיה נטוי על הערוץ. הגשר המקורי היה כ־20 מטרים מצפון לערוץ הנוכחי, ומי שיתבונן מקרוב בשרידי הגשר יראה שגם הוא בנוי משני חלקים. כלומר, ערוץ הנחל זז מעת לעת מה שחייב העתקתו של הגשר. כיום לא קל לחצות את הערוץ שהעמיק, ובוודאי לא בימי החורף כאשר ואדי קלט זורם בחוזקה. הדרך הירדנית ממשיכה מעבר לערוץ ומגיעה לגשר עבדאללה.
המנזר האחרון בשורה הוא המנזר הרומני אורתודוקסי. להגיע אליו הלכנו ברגל לאורך נחל פרת השוצף מראה מעט סוריאליסטי במדבר הזה בערבות יריחו. הכנסייה הרומנית היא מבנה קטן בנוי לתלפיות. אדריכל הכנסייה ההוא אנדוני ברמקי, אדריכל ירושלמי שבנה את הבית של עמדת תורג'מן בירושלים, שהיה ביתו, וכיום משמש כבית המוזיאון על התפר מבנה הכנסייה הרומנית דומה מאוד לבית תורג'מן. המבנה רעוע לאחר כמה רעידות אדמה ומנדהו שהכניס פגז של טנק למבנה ויצר חור עגול וגדול בקיר. שורה של ציורי קיר מעטרים את מרפסת הכניסה למבנה ובהם סיפור הבריאה — מבריאת העולם ועד לגירוש מגן עדן ומעשה קין והבל. פרסקו של וילון מקיף את החלק התחתון של קירות הכנסייה, מעין פרוכת המשוכה סביב הכנסייה. מעליה ציורי אייקוניים של הטבילה, עליית אליהו השמיימה ועוד. בתוך האפסיס הקטן והנאה ציורים נוספים המהללים את מריה הקדושה.
לפני שנעזוב נלך עוד מסביב למבנה ונראה מהצד את סמל בית המלוכה הרומני המקשט את שתי חזיתות הצד של המבנה. אכן מקום חביב ביותר לסיום עונת המנזרים.

הערה: המנזרים הנטושים חשודים כמבנים מסוכנים והכניסה אליהם אסורה. אין לראות בכתבה המלצה להיכנס לתוך המבנים. אין לעלות על גג המבנים ורק לשהות בחצר לידם. הכניסה לציר המנזרים בתיאום עם צה"ל בלבד.

ועם כל הכבוד לכתבות, אין כמו מראה עיניים

הרשמו לסיור בהשתתפות ידין רומן לקבלת המידע המורחב וביקור באתרים שטרם ביקרתם

נבקר במנזרים שמעבר לגדר ונכיר אותם מקרוב, מי בנה את המנזר הרומני? נבקר בכנסייה ונראה את האומנות המרהיבה, למה הוקם המנזר החבשי ואיך נראה לפני שקיבל את מראהו הנוכחי, כל הפרטים על המנזרים הנטושים בצד הירדני, על אתר הטבילה והיכן אמור להיות, מסורת אליהו הנביא, אירועי העלייה הגדולים, החיים של נחל פרת (ואדי קלט) וסביבתו, השמורה החדשה – שמורת ערבות הירדן, נבקר בדיר חוגלה ועוד
נראה ונתרשם, נתעדכן בשנים של מחקר, נטייל ונהנה

לקריאה נוספת

האדון מסיביר

ב־1907 החל משה נובומייסקי, כימאי צעיר מסיביר, להתעניין באוצרות ים המלח. סיפורו של המפעל המפואר שהקים הוא סיפור טראגי של הצלחה מסחררת.
ידין רומן


אימת הבולענים

בים המלח תופעת הבולענים קשורה לירידת מפלס הים. עד היום ידוע על למעלה מ־7,000 בולענים לאורך החוף המערבי של ים המלח. תופעה ההולכת ומתרחבת.ראיון עם ד"ר כרמית איש שלום

שמורת טבע רכס החרמון

Hermonsnow

רכס החרמון משתרע על פני 1,000 קמ"ר המתחלקים בין ישראל, סוריה ולבנון. פסגת החרמון, בגובה של 2,807 מטרים, נמצאת בסוריה. בתחומי ישראל רק 7% מרכס החרמון. הפסגה הגבוהה ביותר בשטח הישראלי, מתכסה שלגים בחורף ומתנשאת לגובה של 2,224 מטרים. רכס החרמון הוכרז כשמורת טבע ב־1974 והוא כולל בעלי חיים וצמחים ייחודיים. בגלל תנאי האקלים המיוחדים של החרמון הפריחה בחרמון מתאחרת ומתקיימת בחודשי הקיץ כאשר פריחת האביב ביתר הארץ הסתיימה.
בימי קדם היה החרמון הר מקודש, כאשר על פי המסורת היהודית כאן נכרתה ברית בין הבתרים, בעוד שעל פי המסורת הנוצרית בהר חרמון התרחש נס ההשתנות של ישו (הטרנספיגוראציה). בתקופה הצלבנית, כאשר החרמון היה בידי המוסלמים, החלו לזהות את מיקום נס ההשתנות בהר תבור. היותו של החרמון אזור גבול עם סוריה ולבנון, מגביל את הסיורים בו להר חבושית, אתר הקרב על החרמון, הר כחל, הר סנאים ונחל גובתה. כל הסיורים בחרמון מחייבים תיאום מראש עם חטיבת החרמון (04-6966207).
במלחמת יום הכיפורים מוצב החרמון נפל לידי הסורים בשעות הראשונות של הלחימה. בקרב הראשון נהרגו בחרמון 16 לוחמים ונשבו 33. ב־8 באוקטובר ניסה כוח של גולני לכבוש מחדש את כתף החרמון, נתקל במארב של קומנדו סורי ונאלץ לסגת. לקראת סוף המלחמה, ב־21 באוקטובר, הונחת כוח של צנחנים במרומי ההר ותפס את שיא החרמון. כיבוש מוצב החרמון הישראלי הוטל על חטיבת גולני. לאחר קרב קשה שבו נפלו 55 לוחמים נכבש מחדש מוצב החרמון ב־22 באוקטובר.

מגדל השעון

Jaffa-Clock-Tower

ליד דוד רזיאל 24

זו היתה הכיכר המרכזית של יפו במאה ה–19. במרכזה של הכיכר, נקודת המוצא שלנו, ניצב מגדל השעון של יפו. מתי בדיוק הושלמה בנייתו של המגדל? הדעות בנושא זה חלוקות. אבן הפינה הונחה ב–1 בספטמבר 1900 במעמד הקאימקם (מושל המחוז), פקידי הממשלה ונציגי ראשי הדתות. באותו בוקר נערכו תפילות בבתי התפילה של הדתות השונות ובערב ניגנה התזמורת של ראשון לציון לכבוד האירוע. בניית שתי הקומות הראשונות הסתיימה בשנת 1901 וקומה שלישית נוספה אחרי שנתיים.
מגדל השעון הוקם לרגל חצי היובל לשלטונו של הסולטן התורכי עבדול חמיד השני. הקמת מגדלי השעון בערי האימפריה העותמנית נתפסה כצעד הכרחי לקראת מודרניזציה של האימפריה השוקעת. המגדלים הוקמו במטרה להכניס לאימפריה תפיסה של זמן נקוב וקבוע — אחד העקרונות המרכזיים של המהפכה התעשייתית. עד לתחילת המאה ה–19 נהגו למדוד זמנים במזרח התיכון לפי זמני התפילה המוסלמיים: חמש פעמים ביום בחלוקה שווה מזריחת השמש ועד לשקיעתה. הזמנים שבין זריחה לשקיעה חולקו ל–12 שעות, וכך גם הזמן בין שקיעה לזריחה. מעונה לעונה ומיום ליום השתנה אורכה של השעה. השעות הגמישות הללו נמדדו באמצעות שעון שמש, שנקרא כאן "השעון הארץ ישראלי". השעון הרגיל, לפיו היממה מתחלקת ל–24 שעות שוות, נקרא "שעון אירופה". את השעון הזה, המדויק והקבוע, רצו מנהיגי האימפריה העותמאנית להנחיל.
את השעון שבראש המגדל התקין משה (מוריס) שיינברג, שען יהודי תושב יפו. על פי זיכרונות אנשי התקופה, היוזמה להקמת השעון הייתה של יוסף מויאל, מעשירי היהודים ביפו. בראשו של המגדל, כך מסופר, ניצבו שני שעונים — האחד הראה את השעה הארץ ישראלית והשני את השעה האירופית.
ניתן לראות את חותם הסולטן מכל ארבעת צדדי הבניין, מתנוסס על קירות הקומה השניה. ב–1965 שופץ המגדל על ידי עיריית תל אביב, הותקנו שעונים חדשים, סורגים אמנותיים וויטראז'ים המתארים פרקים בתולדות יפו, מעשה ידיו של האמן אריה קורן. ב–2001 שופץ המגדל בשנית על ידי האדריכלים רלי פרטו, אייל זיו ואיתן עידו ביוזמת החברה הממשלתית לתיירות ועיריית תל אביב-יפו. בשנת 2006 שופץ המגדל בפעם השלישית. במהלך השחזור נמצאו המנגנון המקורי של השעון ופעמון השעות שנלווה אליו.

שער המצודה

zfat

נפוליאון בצפת

ב־1798 פלש נפוליאון למצרים, שנחשבה על ידי הבריטים כמבואה לאימפריה שלהם בהודו ובמזרח הרחוק. המצביא הצרפתי, לעומת זאת, ראה בכיבוש מצרים אפשרות ליסוד אימפריה מזרחית דוגמת ממלכתו של אלכסנדר מוקדון. חלומותיו התנפצו אל מול אוניות המלחמה של הורישייו נלסון. לאחר שנלסון הטביע את הצי הצרפתי בחופי מצרים, נותר נפוליאון ללא אפשרות לקבלת תגבורות מצרפת. הוא סירב לומר נואש ובאביב 1799 חצה את מדבר סיני בדרכו לכיבוש ארץ ישראל. הצרפתים התקדמו לאורך החוף כמעט ללא התנגדות והגיעו עד לעכו. הבריטים הנחיתו בעכו כוחות מהים כדי לתגבר את ג'זאר. בעודו עומד מול חומות עכו הבצורות ורואה כיצד מתקפה אחר מתקפה נהדפת על ידי חייליו הבוסנים של ג'זאר הקשיש, מחליט נפוליאון לשנות כיוון ולכבוש את הגליל. ב־26 בדצמבר 1799 הוא מורה לראש מטהו: "לתת הוראה לג'נרל מירא שיצא מחר עם מאתים פרשים, שני תותחים וחמש מאות אנשי חיל רגלים, כדי להתייצב בצפת, לפזר את ריכוזי האויב, וללכוד את המצודה".
המצודה הצלבנית הגדולה בצפת, כפי שתוארה על ידי קצין ההנדסה של הכח הצרפתי שנשלח לצפת, היתה מבנה מרשים שראה כבר ימים טובים יותר: "המצודה הגדולה נמצאת על גבעה החולשת על כל הסביבה. לאורך החומה מצויים עשרה מגדלים. החומות מתנשאות לגובה של חמישה עשר רגל לפחות [חמישה מטרים] ועבות כשישה [2 מטרים]. הן בנויות מלבנים של אבן חול ומחוברות בטיח. באמצע חומת המצודה, מעל לחורבות קדומים, מתנשא ארמון ישן שנראה כי נבנה בתקופה הצלבנית. שנים ממגדליו גבוהים מאוד, וחולשים על הסביבה. מראש המצודה נגלית הכינרת בכל הדרה. במצודה שלושה תותחים לירי כדורי ברזל ושלושה נוספים לירי פגזים. לא נמצא תחמושת עבור תותחים אלה. שער המצודה מחוזק בברזל וסגור בשני בריחים. בראש החומה שיניות להגנה. הגבעה שעליו יושבת המצודה כה תלולה, עד כי ניתן להגן עליה אפילו באבנים".
המצודה הייתה ריקה. הכוח העותמאני שהחזיק במקום נמלט לפני הגעת הצרפתים, ואלה תפסו עמדות במצודה ושלחו סיורים לגשר בנות יעקב ולמקומות אחרים בגליל. תיאור מעניין מוסר לנו ז'אק מיו, קצין האספקה של כוח הפשיטה: "היום עבר עלינו במנוחה. התבוננתי בענין רב בנשות העיר, וראיתי יהודיה יפה מאוד. גם הגברים הם מגזע יפה, ולבושם הלבן והנקי נאה יותר מזה של המצרים".
נפוליאון השאיר 200 חיילים בצפת והחזיר את עיקר כוח הפשיטה לעכו. עשרה ימים לאחר שעזב הכוח העיקרי את צפת תקפו העותמאנים את העיר. החיילים הצרפתים הסתגרו במצודה, והתורכים, שלא הצליחו לפרוץ את החומות, שרפו בזעם את העיר. נפוליאון מחזיר את הג'נרל מירא לצפת, וזה רודף אחר הכוח העותמאני עד לגשר בנות יעקב. נפוליאון מבין שהתקיפה העותמאנית על צפת נועדה להסוות את תנועת הכוח העותמאני העיקרי שחודר לעמק יזרעאל ומשם מתכוון לעלות על הצרפתים מול חומות עכו. בפעולה מהירה שולח נפוליאון את הג'נרל קלבר, שישב בנצרת, לרדת לעמק יזרעאל ולתקוף את העותמאנים מצפון בזמן שנפוליאון עצמו מפתיע את הכוח העותומאני ממערב. החיל העותמאני ניגף לחלוטין ונפוליאון נוחל את אחת מהצלחותיו הצבאיות הגדולות ביותר, בקרב שיקרא בעתיד "קרב התבור".
הגעת הצרפתים לא בישרה טובות לצפת. העיר נשרפה על ידי החיילים העותמאנים ונבזזה שוב על ידם עם נסיגת צבאו של נפוליאון, כאשר חזר חיל המצב העותמאני לתפוס את המצודה. ג'זאר ראה בנוצרים וביהודים משתפי פעולה עם הצרפתים ונקט שורה של סנקציות נגדם. ייתכן שאפילו רצה לטבוח בכל הנוצרים והיהודים בתחומי שלטונו, אולם סיר סידני סמית, מפקד הכוח הימי הבריטי שסייע לג'זאר, איים שאם ייפגע ולו נוצרי אחד הוא יפגיז את עכו ויעלה אותה באש. ג'זאר ביטל את הגזרה, אולם היתה זו רק יריית הפתיחה לתקופה לא פשוטה בתולדות הקהילה היהודית של צפת.

סיור ברובע המצודה

נתחיל את הסיור בכיכר הדוידקה. נעלה במעלות משה פדהצור לדרך חטיבת יפתח. כאן נעלה דרך גן המצודה לנקודת התצפית בראש המצודה, משם נוכל לצפות בחפירות הארכיאולוגיות שנערכו במקום. נרד חזרה לדרך חטיבת יפתח ונלך צפונה. בדרך נעבור ליד הכנסייה הסקוטית ונגיע למוזאון התנ"ך הישראלי (כיום סגור).
נמשיך בדרך חטיבת יפתח עד למכללת צפת — בבית חולים הדסה הישן. מכאן נעשה את דרכנו חזרה לכיכר הדוידקה לאורך רחוב ירושלים.

מצודת צפת
מרכז העיר צפת
רחוב הפלמ״ח, דרך חטיבת יפתח
ראשיתה של המצודה כנראה ב"מבצר ספף", אותו בנה יוסף בן מתתיהו במרד הגדול נגד הרומאים. בשנת 1102 הוקמה כאן מצודה צלבנית. לאחר מפלת הצלבנים בקרב קרני חיטין (1187) נפלה המצודה לידי צלאח א־דין. עם שובם של הצלבנים לצפת (1240), נבנתה המצודה מחדש והפכה לאחת הגדולות במצודות המזרח.
בשנת 1266 הצליח בייברס, סולטן מצרים הממלוכי, להשתלט בעורמה על המצודה. הוא טבח בצלבנים והקים במקום מגדל עגול, שהתנשא לגובה 60 מטרים. בתקופה העות'מאנית הוזנחה המצודה. במאה ה־18, בימיו של ד'הר אל־עמר, זכתה המצודה לשיקום חלקי, אך בשנת 1837 חרבה ב"רעש הגדול". בשטח המצודה נערכות כיום חפירות.

הכנסייה הסקוטית
עולי הגרדום, מונטיפיורי
כנסייה שבנייתה לא הושלמה, שריד לפעילות המיסיון הסקוטי בצפת מהמאה ה־19. לאחר 1948 שימשה כבית הבראה ואחר כך כמקום תלמוד תורה.

מוזאון התנ"ך הישראלי
דרך חטיבת יפתח 3
israelbiblemuseum.com
בבית ערבי ישן, על גבול רובע האמנים בצפת, שכן מוזאון התנ"ך הישראלי. המוזאון לא היה אלא גלריה בה מוצגות עבודותיו של האמן פיליפ רטנר. רטנר יוצר בהשראת סיפורי התנ"ך, המתבטאים באופנים שונים ביצירותיו. בשיאו הוצגו במוזאון כ־300 יצירות. המוזאון, שנוסד ב־1984, שימש גם כסטודיו העבודה של פיליפ רטנר וכגלריה לעבודותיו של אמן נוסף — ח. גליצנשטיין — שיצר גפיקה, תמונות, תחריטים ופסלים בהשראת נושאים תנ"כיים. המוזאון נסגר בשנים האחרונות עקב סכסוך עם עיריית צפת, אולם הבניין העתיק עדיין מרשים.

בית חולים הדסה הישן
בניין מכללת צפת
ירושלים 11
בסוף המאה ה־19 היו התנאים התברואתיים בצפת ירודים ביותר, עם שיעורי תחלואה ותמותת תינוקות גבוהים. הקהילה היהודית בצפת נסמכה בעיקר על שירותי הרפואה במסיונים הנוצריים. בראשית המאה ה־20 הפעיל הישוב היהודי לחץ על הברון רוטשילד, פטרון הישוב, על מנת להסדיר מערכת תברואה יהודית ועצמאית. השטח נקנה ב־1889 וכמעט שני עשורים אחר כך בית הדסה, בית החולים היהודי הראשון בצפת, נפתח ב־1912. במלחמת העולם הראשונה החרימו השלטונות העות'מנים את הנכס והפעילו שם בית חולים צבאי, אולם עם תום המלחמה חזר בית החולים לידיים יהודיות. ליתר דיוק, הוא חזר לידי קבוצה ציונית שלימים תקרא "הדסה", ועל שמה קרוי המבנה. המקום הפך לבית החולים המוביל בארץ למחלות ריאה. במקום התאשפזו גדולים וטובים כרחל המשוררת, יצחק בן צבי, משה שרת וא"ד גורדון. במלחמת העצמאות פונו חולי השחפת למקום אחר, ובית החולים הפך שוב לבית חולים צבאי שפעל בתנאים קשים, ללא אספקה וחומרי הרדמה. עם קום המדינה הפך לבית חולים ממשלתי, וכזה נשאר עד להקמת בית החולים "זיו", אז הפך לסמינר למורים. בשנים האחרונות שופץ המבנה והוא משמש כיום את מכללת צפת.